11 mars 2010

Kvällstankar

Ett sista avsnitt an SATC, sen ska jag sova. En ynka halvtimme till. Imorgon förmiddag ska jag till tandläkaren för första gången på TVÅ år. Jag har ångest. Nästintill dödsångest. Jag är rädd att jag ska ha hål i varje befintlig tand och att de bestämmer sig för att slå ut varenda en med slägga och täppa igen hålrummen med cement. Ja det skulle jag kanske förtjäna. Sen skulle de stå där, nicka mot varandra, och säga: Ja Victoria, det är så här det går när man äter för mycket snask..

Jag tycker alltid att frågan "Äter du mycket sötsaker" är svår att svara på. Vad är mycket och vad klassas som sött? Jag ljuger alltid förstås och förnekar att jag äter mycket sånt, snarare säger jag att jag inte äter mycket sött alls. Då kan de i alla fall få tro att jag lider av dålig-saliv-mun. Jag vill inte vara snaskätaren som förstör tänderna. Min kära mamma är för guds skull tandsköterska, jag är skyldig henne att ha fina tänder.. Men njä, det höll inte hela vägen. Min syster, hon är minsann minst 10 år äldre än vad jag är, och hon har inga hål, inga alls. Typiskt. Varför ska jag vara den med hål i tänderna för? Jag skäms lite, faktiskt..

Så jag får hålen lagade, får recept på såntdär apstarkt munskölj, Dentan som svider tills ögonen trillar ut, betalar alldeles för mycket pengar i kassan och går hem med ögonen i marken som en hund som nyss blivit utskälld.

Over and Out//

Inga kommentarer: